Kadernota 2024-2027

menu

Financiële ontwikkelingen

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.

(bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

2027

Actualisatie begroting 2022-2026

1. CAO 2023 en indexering personeelskosten

Door de nieuwe Cao voor 2023 en het actualiseren van de indexeringen voor loonontwikkelingen 2024-2027 stijgen de personeelskosten.

-1.543

-2.180

-3.030

-3.570

-4.790

2. Indexering lasten

Voor de jaren 2023-2027 actualiseerden we diverse indexeringspercentages voor loon- en prijsontwikkelingen. We gebruiken indexeringspercentages uit onafhankelijke bronnen (Centraal Planbureau).

-660

-1.640

-2.320

-2.850

-4.200

3. Indexering baten

Voor de jaren 2024-2027 actualiseerden we diverse indexeringspercentages voor loon- en prijsontwikkelingen. We gebruiken indexeringspercentages uit onafhankelijke bronnen (Centraal Planbureau).

0

330

430

520

880

4. Indexering verstrekte subsidies

In afwachting van duidelijkheid over het verloop van prijsontwikkelingen en het nieuwe subsidiebeleid nemen we in 2024 eenmalig een structureel budget op om indexering van subsidies mogelijk te maken.

0

-129

-129

-129

-129

5. Indexering bijdrage Gemeenschappelijke Regelingen

Om ontwikkelingen voor loon- en prijsontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen op te vangen verhogen we het structurele budget.

0

-260

-670

-1.090

-1.660

6. Onroerendezaakbelasting

Voor 2023 pasten we de tarieven van de onroerendezaakbelasting aan met 1,6%. Na vaststelling van de begroting 2023 bleek dat de werkelijke index voor 2023 5,9% was (CPB maart 2023). Door de kostenontwikkelingen in 2022 en 2023 passen we de tarieven voor 2024 hierop eenmalig extra aan. De totale OZB-stijging voor 2024 komt daarmee op 8,0%.

0

387

394

400

406

7. Doorrekening jaarschijf 2027

We berekenden het nieuwe begrotingsjaar 2027. Dit is de startpositie voor begrotingsjaar 2027.

0

0

0

0

-370

8. Inschatting compensatie loon en prijsontwikkeling

Vooruitlopend op het verschijnen van de meicirculaire 2023: schatting compensatie voor loon- en prijsontwikkeling voor 2022 en compensatie voor loon- en prijsontwikkeling voor de jaren 2023 tot en met 2027.

610

1.370

2.300

2.520

2.670

9. Verlaging storting algemene reserve

Bij de begroting 2023 stortten we jaarlijks € 3 miljoen in de algemene reserve voor financiële tegenvallers en de verdere uitwerking van het college uitvoeringsprogramma. Bij de begroting 2023 is een deel van dit bedrag al ingezet. We verlagen de storting in de reserve ook voor posten uit deze kadernota. Het gaat dan onder andere in 2023 om de energiekosten van maatschappelijke organisaties en energietoeslag minima. Voor de jaren daarna het leerlingenvervoer en de procesmanager in de jeugdzorg voor het terugdringen wachtlijsten.
De meerjarenbegroting bij deze kadernota is niet sluitend. Omdat het effect van de meicirculaire nog niet bekend is, zetten we de algemene reserve bij deze kadernota nog niet in voor tegenvallers. Bij de begroting 2024 bepalen we in welke mate het nodig is om de storting in de reserve verder te verlagen voor het opvangen van financiële tegenvallers.

975

502

482

382

382

10. Algemene uitkering

We verwerkten de financiële gevolgen van de decembercirculaire.

-470

-522

-524

-528

0

11. Algemene uitkering

We pasten maatstaven aan bij het verwerken van de financiële gevolgen van de decembercirculaire.

199

202

203

201

-161

12. Algemene uitkering

We verwerkten de financiële gevolgen van de meicirculaire 2023.

-207

-431

38

-489

1.820

13. Storting onderhoudsvoorziening gebouwen

We storten extra geld in de onderhoudsvoorziening voor gebouwen om deze op het huidige niveau te houden.

-80

-80

-80

-80

-80

14. Stelpost kapitaallasten

We nemen extra financiële ruimte op om de kapitaallasten te dekken van investeringen die we bij de begroting op het investeringsplan willen zetten. Het gaat onder andere om de vloer van de parkeergarage, verduurzamen verlichting parkeergarage, vernieuwen parkeerautomaten, versnellen verduurzamen openbare verlichting, speelvoorzieningen en verduurzamen stadskantoor.

0

0

-200

-300

-350

15. Kosten automatisering

We actualiseerden de reserve automatisering.

-58

0

0

0

0

16. Reserve automatisering

We actualiseerden de reserve automatisering.

58

0

0

0

0

17. Extra kosten rekenkamer

Van het huidige budget voor de rekenkamer kan een onderzoek per twee jaar plaatsvinden. We breiden dit uit naar een onderzoek per jaar.

-14

-14

-14

-14

-14

18. Wijkteam units verduurzamen

Op de units van de wijkteams Noord en Zuid plaatsen we zonnepanelen. Ook vervangen we de boiler en overige stroomverbruikers voor zuinigere varianten.

0

-20

0

0

0

19. Raadsadviseur - 1 Fte

De gemeenteraad legde de eigen ambitie vast in het raadsprogramma en in het coalitieakkoord. Om deze ambitie uit te voeren is een uitbreiding van de formatie van de griffie met 1 fte nodig.

-33

-100

-103

-106

-106

20. Duurzaamheid - 3 Fte

Er worden drie extra fte aangetrokken voor duurzaamheid Haansberg, omgevingsplan en de vele andere opgaven op het gebied van duurzaamheid. De salariskosten dekken we uit de SPUK Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat Energiebeleid. Deze uitkering is voor 2023 tot en met 2025 bekend. Daarna volgt er waarschijnlijk een nieuwe regeling. Mocht dat niet het geval zijn, dan gebruiken we voor de salariskosten de algemene middelen.

-144

-255

-255

-255

-255

21. Uitkering klimaat - energiebeleid

Er wordt een extra fte aangetrokken voor duurzaamheid Haansberg, omgevingsplan en de vele andere opgaven op het gebied van duurzaamheid. De salariskosten worden gedekt uit de SPUK Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat Energiebeleid. Deze uitkering is voor 2023 tot en met 2025 bekend. Daarna volgt er waarschijnlijk een nieuwe regeling. Mocht dat niet het geval zijn, dan gebruiken we voor de salariskosten de algemene middelen.

144

255

255

255

255

22. Jeugdzorg - procesmanager

Al langere tijd kampen we met een wachtlijst binnen het Centrum Jeugd en Gezin. Deze wachtlijst is onwenselijk. Om de wachtlijst op lange(re) termijn aan te pakken trekken we tijdelijk een procesmanager aan om de instroom in de jeugdzorg te beperken.

0

-100

-100

0

0

23. Jeugdzorg - kwaliteitsmedewerker

We breiden structureel de formatie van het team jeugd uit met 8 uur voor een kwaliteitsmedewerker jeugd (28 uur wordt 36 uur).

0

-20

-20

-20

-20

24. Publiekszaken - adresonderzoek

Voor het bestrijden van woonfraude met adresgegevens (ondermijning) breiden we de formatie van team Publiekszaken structureel met 24 uur uit.

0

-47

-47

-47

-47

25. Klimaatgelden 2022

De klimaatgelden 2022 zijn niet besteed en overgenomen naar 2023. Ze zijn opgenomen in programma 5.

272

0

0

0

0

Totaal wijzigingen

-951

-2.752

-3.390

-5.200

-5.769